Podstawowe pojęcia PR po ludzku

Zdarza się, że kiedy zapytana, czym się zajmuję, odpowiadam, że PR, to często spotykam się z pytaniem, a co to właściwie jest? W tym miejscu chciałabym zaskoczyć pewnie wiele osób – bo to coś, z czym każdy tak naprawdę w mniejszym bądź większym stopniu ma do czynienia. Pozwólcie, że wyjaśnię na podstawie organizacji wesela.

Wesele jako event, czyli narzędzia PR dla każdego

Świadomi lub nie, w mniejszym lub większym stopniu, wszyscy korzystamy z podstawowych narzędzi Public Relations, chociażby przez sam fakt organizacji eventu (imprezy, wydarzenia), jakim jest właśnie wesele. Przy okazji przygotowań do idealnego przeżycia „najwspanialszego dnia w życiu” wykorzystujemy następujące narzędzia*:

*część z nich posiada anglojęzyczne nazwy – z takimi w branży spotykam się najczęściej.

  • Komunikacja wewnętrzna czyli ona i onNajważniejszy element nie tylko udanej imprezy weselnej, ale szczęśliwego związku. W przypadku dwuosobowego zespołu nie trzeba uruchamiać ogromnych narzędzi, jak biuletyn wykorzystywanie radiowęzła czy tworzenie intranetu, jednak nikogo chyba nie muszę przekonywać do tego, że rzetelne przekazywanie ustaleń i wspólne planowanie jest nieuniknione aby obie strony mogły czuć się jednakowo zadowolone z imprezy. Wewnętrzny PR wspomaga właściwą komunikację i jest szczególnie ważny w przypadku wprowadzaniu zmian do wcześniej ustalonego porządku.Inne określenia: internal PRinternal relationsemployee PRemployee communications lub relationships managementemployee relations.
  • Identyfikacja wizualna czyli od zaproszeń po podziękowaniaJak nas widzą, tak nas piszą. Identyfikacja wizualna to wszelkie elementy graficzne, których używamy w komunikacji – logotyp/logo, czcionki, kolory. Przy organizacji wesele też dba się często o to aby elementy wystroju sali, zaproszeń i podziękowań były ze sobą spójne. Dodatkowo dobrze, jak w jakiś sposób wyrażają charakter lub zainteresowania młodych państwa. Podobnie w biznesie – identyfikacja powinna wyrażać charakter firmy. Wszelkie wytyczne na temat tego, jak wykorzystywać poszczególne elementy identyfikacji wizualnej umieszcza się w księdze wizualnej firmy.Inne nazwy: corporate identity, visual identity
  • Relacja z inwestorami czyli rodzice, teściowie i babciaRelacje inwestorskie są podtrzymywaniem odpowiednich stosunków z akcjonariuszami i innymi inwestorami organizacji. Często sponsorem wesela jest ktoś blisko związany z młodymi. Dodatkowe finanse oczywiście się przydają, ale niestety rzadko zdarza się, że sponsor nie ma żadnych wytycznych co do kształtu imprezy („a jeszcze tą siostrę cioci babci trzeba zaprosić”, „a muzyka to powinna być taka”, „a powinno być 5 gorących dań, nie 4”). I jeszcze wypada o sponsorze wspomnieć na imprezie, a przynajmniej podziękować. Cała zabawa polega na tym, żeby odpowiednio pokierować wytycznymi sponsora i połączyć je z własną wizją imprezy tak, żeby wszyscy byli zadowoleni.
  • Employer branding czyli z pracownikiem w pokojuBudowanie odpowiedniego wizerunku pracodawcy (atrakcyjnego dla pracownika) jest bardzo ważne w każdej organizacji. Bez względu czy zatrudnia się 5 ludzi czy 55. Jako że o dobrego pracownika coraz trudniej na rynku pracodawców zaczyna panować konkurencja. A dobry pracownik wybierze dobrą firmę…Na weselu może to nie jest aż tak istotne, bo to z założenia impreza jednorazowa, ale kto wie, czy nie będziemy potem chcieli zorganizować chrzcin w tym samym lokalu czy zaprosić fotografa do sesji rodzinnej. Bądźmy dobrymi pracodawcami, a będziemy potraktowani lepiej.
  • Media relations czyli profesjonalny fotograf i wujek z kamerąMedia relations polegają w branży PR na kontaktach z dziennikarzami i redaktorami serwisów, programów, gazet – czego się da. To nie tylko odpowienia prezencja przed kamerą, dobrze dobrany głos w radio czy odpowiednio napisany pod kątem treści i pozycjonowania w sieci tekst, ale to także odpowiednie kontakty z dziennikarzami, od których najczęściej zależy jak często i w jakim świetle będziemy przedstawiani.
  • E-PR czyli ślub w InternecieE-PR można w skrócie przedstawić jako dbanie o wizerunek w sieci. Internet jest wykorzystywany do bycia na bieżąco, stąd nie brakuje jego wykorzystania przy organizacji wesela i jego trwaniu. Spotyka się specjalnie przygotowane strony z informacjami na temat przygotowań młodej pary czy z listą prezentów, jakie chcieli by otrzymać. Pojawiają się ma Facebooku wydarzenia czy nawet transmisje na żywo z zaślubin. O zdjęciach gości i nie tylko wrzucanych do sieci myślę że nie muszę przypominać.
  • Monitoring mediów (media tradycyjne i elektroniczne)Monitorowanie mediów to nic innego jak ich przeglądanie w celu wwyszukiwania informacji które są istotne z punktu widzenia organizacji, dla której pracujemy. Są to zarówno materiały, które bezpośrednio opisują naszą firmę a także te, które dotyczą branży. Po weselu to będzie przegląd opublikowanych postów, zdjęć i komentarzy na Facebooku czy przegląd zdjęć napstrykanych przez rodzinę czy znajomych.
  • Zarządzanie kryzysowe – oby jak najmniejKryzysy lubią pojawiać się znienacka. Warto być przygotowanym. W branży przygotowuje się dokładne plany działania, opisujące jak się zachować kiedy nastąpią. W jednym miejscu zbiera się numery telefonów do osób, które mogą pomóc. Nikomu żadnych kryzysów nie życzę, ale przy organizacji wesela też warto pomyśleć, co zrobić gdy samochód się zepsuje, któryś wujek zaniemoże czy pojawi się napięta sytuacja między kuzynami.
  • CSR czyli myślimy o innychCSR czyli tzw. Spoleczns odpowiedzialność biznesu to cały zestaw praktyk mających na celu pokazanie że myśli się o czymś więcej niż o zarabianiu pieniędzy. Uwzględnia się także interesy społeczne, ochronę środowiska czy relacje z grupami interesariuszy.Przy okazji ślubów można mówić o CSR kiedy nowożeńcy np. zamiast kwiatków proszą gości o przynoszenie zabawek, czy przyborów szkolnych, które oddają potrzebującym dzieciom albo karmy dla zwierząt, którą oddają do schroniska.

I tym wszystkim w różnym stopniu zajmuję się ja!

A czym Ty się zajmujesz?

Zdjęcia wykonane przez: Darię Zasuń (gdyby ktoś szukał fotografa na Śląsk i okolice, to polecam serdecznie).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.